Élelmiszer
A magyar bor jövője
2022. június 16.
Az állandóan változó kihívások közepette a termelés hatékonyságán és a megújuláson múlik a magyar bor jövője - hangsúlyozták a szakértők a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) budapesti sajtórendezvényén.

Az Agrárminisztérium agrárpiacért felelős helyettes államtitkára a HNT szerepét emelte ki az ágazat működtetésében, amelyhez széleskörű hatósági jogkörökkel felruházva, különleges jelentőségű intézményként járulhat hozzá. Tarpataki Tamás szerint egyedülálló lehetőséget teremt a szőlő- és bortermelés számára, hogy a mezőgazdasági együttműködések – különösen az elismert szakmaközi szervezetek, amilyen a HNT is – mentesülnek bizonyos uniós versenyjogi szabályok alól. Az EU azért teszi lehetővé a termelői-feldolgozói-kereskedői együttműködéseket, a szakmaközi szervezetek működését, mert a mezőgazdasági termelés és az élelmiszer-előállítás sajátosságai indokolttá teszik a kivételes elbánást, hiszen agrártermékekre napi szinten és nagy mennyiségben van szükség, az élelmezésbiztonságban nem lehet fennakadás.

Brazsil Dávid, a HNT főtitkára szerint a gazdák a világjárvány végeztével sem lélegezhettek fel, hiszen az alapanyagok, az energia, a munkaerő drágulása újabb és újabb kihívások elé állítja őket. A legfontosabb feladatnak a 2016-ban elfogadott ágazati stratégia végrehajtását nevezte, hogy az évtized végére versenyképes, fenntartható szőlő- és bortermelés jöjjön létre Magyarországon. Az eddigi eredmények közül kiemelte többek között a jogszabályok egyszerűsítését, a bürokratikus terhek csökkentését, és üdvözölte, hogy a termelők jelentős támogatásokhoz juthattak. A továbbiakban ki kell terjeszteni a digitalizációt, hogy a piacszervezéshez naprakész adatok álljanak rendelkezésre, és ösztönözni kell a gépesítést, mert a magyar borászatok munkaerőigénye akár négyszer-ötször akkora is lehet, mint a legfejlettebb külföldi borászatoké. Ezzel együtt természetesen a méretgazdaságosság is előtérbe kerül, hiszen a magas szintű gépesítés nem hatékony a mindössze néhány hektáros birtokokon - tette hozzá.

A bormarketing jelentőségét hangsúlyozva kiemelte, hogy Magyarországnak nem pusztán borokat, hanem borvidékeket kell népszerűsítenie, a fiatalabb nemzedék figyelmét pedig a korábbiaktól eltérő szemlélettel, újfajta imázsépítéssel kell megragadni.

A marketing jelentőségével maguk a termelők is egyetértettek, de a HNT szakmaközi ügyekért felelős alelnöke megjegyezte, hogy a magyar borok piaci részesedését épp nem a jobb minőséget képviselő kategóriákban sikerült emelni. Frittmann János szerint sok munka kell még ahhoz, hogy ez megváltozzon, mert a tőkeerős külföldi termelőkkel nehéz versenyezni. Minőségi akadály ugyanakkor nem áll a fejlődés útjában, hiszen a magyar borok a világ legjobbjaival is felvehetik a versenyt.

Pál Sándor, a HNT pénzügyekért felelős alelnöke is úgy véli, hogy a minőség, mint alapfeltétel nem jelenthet gondot, ilyen kifogás a magyar borokkal szemben elenyésző arányban merül föl az ellenőrzéseken. Ő sokkal nagyobb kihívásnak tekinti a hatékonyság javítását, és a marketinget, ami azért is fontos, mert a magyar borászatok általában legfeljebb néhány évtizedes múlta tekinthetnek vissza, míg az európai versenytársak akár több száz évesek is lehetnek.     

Légli Ottó, a HNT elnöke hozzáfűzte, hogy az európai termelők helyzete sem feltétlen könnyű, hiszen az újvilági borok az ő rovásukra terjeszkednek a nemzetközi piacon. Szerinte a magyar bor ugyancsak válaszút elé érkezett, hiszen a kérdés most az, hogy el tudja-e magát ismertetni a minőségének megfelelő szinten, vagy beleragad az alacsonyabb termékkategóriába. A marketing csak akkor lehet sikeres, ha maguk a termelők kezdik a megújulást és a szemléletváltást. Minden kihívásra nem lehet egységes, központi megoldást találni, a gazdáknak a termőhelyi adottságok alapján a saját szaktudásukkal és újításaikkal kell a jövőt megalapozniuk - hangsúlyozta.

Pályázat Európa Kft.Atukavíz2Horváth és HuszárMagyar Kukorica Klub banner - törölhetőGyümölcsgépCincilla2VC 999 05.02.Formula GPAgrologica 04.17.Atukavíz1 05.01.-igHotel Hunor - törölhetőOrbán KályhaDerulaSzamos AblakGordius Solution tenderHajdú László diófa banner - törölhetőCincillaAgro NatúrtápIvóvíz6Charlie HűtőSzilágyi HűtőAgroforte GrainFórum Plussz Kft,Magyar Pékség Kft.Máté Metál 04.17.Atukavíz3DPMG Zrt.Szalkai és Társa
PRINT LAPOK